Καστελόριζο. Πως προστατεύεται το ανατολικότερo άκρο της χωράς.
Λήψη συνδέσμου
Facebook
X
Pinterest
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Άλλες εφαρμογές
Το σύμπλεγμα Καστελλόριζου ή Μεγίστης αποτελείται από 14 νησιά το ανατολικότερο από όλα και το ανατολικότερο άκρο της Ελλάδας. Η νήσος Μεγίστη ή Καστελλόριζο απέχει 2,3 χλμ από τις νοτιοδυτικές τουρκικές ακτές και 133 χλμ από τη Ρόδο. Από τον Πειραιά απέχει 610 χλμ και 280 χλμ από την Κύπρο.
Η νήσος Μεγίστη (Καστελλόριζο) έχει έκταση 9,1 τετρ.χλμ., συνολικό μήκος ακτών 19,5 km και πληθυσμό 498 κατοίκων, κατά την επίσημη απογραφή του 2011, που συγκροτούν τον Δήμο Μεγίστης. Είναι η μεγαλύτερη (εξ ου και Μεγίστη) νήσος μικρού αρχιπελάγους που συμπεριλαμβάνει τις νησίδες: Άγιος Γεώργιος, Αγριέλαια, Μεγάλο Μαύρο Ποϊνί, Μικρό Μαύρο Ποϊνί, Πολύφαδος ένα, Πολύφαδος δύο, Ρω, Στρογγυλή, Ψωμί, Ψωραδιά και μερικά ακόμη νησιά, καθώς και κάποια που ανήκουν στη Τουρκία.
Από τις χιλιομετρικές αποστάσεις της περιοχής συμπεραίνουμε λοιπόν, πως το νησιωτικό σύμπλεγμα της Μεγίστης βρίσκεται πολύ κοντά στην ΝΔ Τουρκία, κι αρκετά μακρυά από την ηπειρωτική Ελλάδα. Αν κι εκ πρώτης η επιτυχημένη άμυνα φαντάζει δύσκολη, ας δούμε τα πράγματα πιο αναλυτικά, και πιο δειξοδικά.
Το νησιωτικό σύμπλεγμα Μεγίστης.
Γεωγραφία Μεγίστης-Ρω-Στρογγύλης
Το μεγαλύτερο νησί, η Μεγίστη, είναι ένα ημιορεινό βραχώδες νησί με απότομη ακτογραμμή, και με μεγαλύτερο ύψωμα ύψους 273 μέτρων. Όσον αφορά τις υποδομές του, διαθέτει λιμάνι και αεροδρόμιο με αεροδιάδρομο μήκους 880 μέτρων. Η μοναδική ασφάλτινη οδός είναι αυτή που συνδέει το λιμανι με το αεροδρόμιο. Όλες οι υπόλοιπες οδοί είναι καροποιητές και μονοπάτια.
Υψομετρικός χάρτης της Μεγίστης. Η κάθε ισοϋψής καμπύλη (γραμμή) ισοδυναμεί με 20 μέτρα. Πρόκειται ξεκάθαρα για ένα βραχώδες και ημιορεινό νησί, με απότομες ακτές, κάτι που ευνοεί την άμυνα.
Η μικρονήσος Στρογγύλη, είναι ένα ορεινό βραχώδες και με απότομες ακτές νησί. Από υποδομές διαθέτει επιτηρητικό φυλάκιο και ελικοδρόμιο.Τέλος, η μικρονήσος Ρω, είναι ένα βραχώδες αλλά πιο ομαλό νησί, με πιο μικρές κλίσεις στις ακτές του. Από υποδομές υπάρχει ελικοδρόμιο και φυλάκιο του ΕΣ.
Από γεωγραφικής άποψης, τα 3 κυριότερα νησιά του συμπλέγματος είναι εξαιρετικά βραχώδη κι απότομα (με εξαίρεση ίσως τη Ρω), με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει σε μεγάλο βαθμό την όποια επιθετική ενέργεια πεζοπόρων τμημάτων κι αντίστοιχα να ευνοεί την άμυνα. Επιπλέον, το έδαφος είναι ακατάλληλο για χρήση μηχανοκίνητων ΤΘ οχημάτων κι από τις 2 πλευρές.
Η μικρονήσος Στρογγύλη είναι ένα εξαιρετικά ορεινό κι απότομο νησί.
Άμυνα Καστελλορίζου (Μεγίστης)
Υπεύθυνη για την άμυνα του νησιού είναι η «Διοίκηση Άμυνας Νήσου» (ΔΑΝ) Μεγίστης, η οποία είναι επιπέδου Τάγματος Πεζικού. Η ΔΑΝ Μεγίστης ανήκει στην 95 ΑΔΤΕ με έδρα τη Ρόδο. Η ΔΑΝ είναι ένα στρατιωτικό τμήμα το οποίο έχει διαφορετική σύνθεση από ένα τμήμα ΠΖ (π.χ. Τάγμα), και το οποίο μπορεί να ενσωματώσει και τμήματα άλλων όπλων και σωμάτων (ΠΒ, ΔΒ, ΜΧ κλπ). Συνεπώς, στο Καστελλόριζο δεν αναμένεται μόνο Πεζικό, αλλά και Πυροβολικό (πυροβόλα), Α/Α Πυροβολικό (εκτοξευτές Stinger, Α/Α πυροβόλα), Διαβιβάσεις, Μηχανικό κοκ.
Επίσης στο νησί είναι και το ΕΤΕΔ Μεγίστης, τμήμα αμφίβιων καταδρομών, το οποίο είναι εξοπλισμένο με κατάλληλο οπλισμό κι εξοπλισμό τόσο για την άμυνα της Μεγίστης, όσο και για την ενίσχυση των μικρονήσων Ρω και Στρογγύλης.
Άμυνα μικρονήσων Ρω και Στρογγύλης
Η άμυνα των δύο παραπάνω μικρονήσων, που είναι οι πιο απομακρυσμένες από την Μεγίστη, αποτελείται από ένα ειδικό απόσπασμα υπεράσπισης έκαστη, το οποίο είναι ειδικής σύνθεσης. Οργανικά ανήκουν στη ΔΑΝ Μεγίστης. Επίσης, στην άμυνα των μικρονήσων συνεισφέρουν και τα όπλα υποστήριξης της ΔΑΝ Μεγίστης (όλμοι, Ρ/Κ πυροβόλα), καθώς και το ΕΤΕΔ Μεγίστης.
Συνεπώς η άμυνα του συμπλέγματος Μεγίστης είναι πολυάριθμη για την έκτασή της, και με αρκετά βαρύ οπλισμό. Αν αναλογιστούμε πως για την κατάληψη μιας νήσου, και μάλιστα μετά από την επιτυχή απομόνωση της, απαιτούνται τουλάχιστον τριπλάσιες Μονάδες, εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι για την κατάληψη της Μεγίστης απαιτούνται Δυνάμεις επιπέδου Συντάγματος, και για τις μικρονήσους Ρω και Στρογγύλης απαιτούνται δυνάμεις επιπέδου ενισχυμένου Λόχου.
Εμβέλεια Ρ/Κ πυροβολικού (μπλε χρώμα) και όλμων 4,2in (κίτρινο χρώμα), ταγμένα στο κέντρο της Μεγίστης. Είναι φανερό πως τα νησιά είναι αλληλοκαλυπτόμενα. Επίσης, το Ρ/Κ Πυροβολικό (τουλάχιστον), μπορεί να βάλλει έναντι των συγκεντρωμένων δυνάμεων στα Τουρκικά παράλια.
Α/Α Άμυνα
Η Α/Α άμυνα του συμπλέγματος βασίζεται σε ρυμουλκούμενα πυροβόλα και σε φορητούς εκτοξευτές Stinger, που του δίνυον επαρκή προστασία έναντι ελικοπτέρων και χαμηλά ιπτάμενων UAV, που είναι και οι σημαντικότερες απειλές.
Καλυπτότητα φορητών εκτοξευτών Stinger (5,5 χλμ βεληνεκές).Καλυπτότητα πυροβόλων Rheinmetal έναντι χαμηλά ιπτάμενων στόχων αλλά κι έναντι μικρών ταχύπλοων σκαφών.
Υποστήριξη του συμπλεγματος Μεγίστης πέραν των τοπικών δυνάμεων
Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν τα μέσα να υποστηρίξουν το σύμπλεγμα Μεγίστης και με άλλες δυνάμεις, πέραν των τοπικών δυνάμεων. Μερικές από αυτές είναι οι κάτωθι:
Επιλέξαμε να σταθούμε σε 2 πρόσφατες «αλλαγές», μια προθήκη και μια μετακίνηση οπλικού συστήματος, που βοηθά καθοριστικά τις τοπικές δυνάμεις υπεράσπισης του συμπλέγματος.
ΟΗ-58 Κiowa Warrior
Ένα από τα νέα αποκτήματα του ΕΣ που θα συνεισφέρουν τα μέγιστα στην άμυνα του συμπλέγματος είναι τα OH-58 Kiowa Warrior, τα οποία όντας μόνιμα αναπτυγμένα σε κοντινές αποστάσεις (π.χ. στη Ρόδο), θα μπορούν να επέμβουν άμεσα σε οποιαδήποτε παρουσιασθείσα απειλή.
Μ270 MLRS – ATACMS
Στο άλλο σημείο που θέλουμε να σταθούμε είναι στην πιθανή μεταφορά εκτοξευτών MLRS στη Ρόδο. Πρόκειται για οπλικό σύστημα Πυροβολικού, το οποίο έχει το βεληνεκές και την ισχύ πυρός με τους πυραύλους ATACMS, να πλήξει μεγάλες συγκεντρώσεις Τουρκικών δυνάμεων τόσο στα παράλια, όσο και σε τυχόν καταληφθέν έδαφος. Αρκεί να μεταφερθεί έγκαιρα, δηλαδή πριν την έναρξη των επιχειρήσεων.
Βεληνεκές MLRS και ακτίνα δράσης του ΟΗ-58 Kiowa Warrior. Πρόκειται για μια μετακίνηση και μια προσθήκη, που αυξάνει δραματικά την ικανότητα άμυνας της ΔΑΝ Μεγίστης.
Όσον αφορά λοιπόν την υποστήριξη του συμπλέγματος Μεγίστης, βλέπουμε πως η «ακριτική» περιοχή της Ελλάδας δεν είναι μόνη της. Διαπιστώνουμε πως οι ακρίτες μας δεν είναι μόνοι τους. Οι ΕΕΔ έχουν τα μέσα και την οργάνωση να τους βοηθήσουν να απωθήσουν τους Ανατολίτες επιβουλείς.
Επίλογος
Το σύμπλεγμα της Μεγίστης είναι μακρυά από την ηπειρωτική Ελλάδα γεωγραφικά, και πολύ κοντά στην Τουρκία. Αυτό το γεγονός έχει οδηγήσει μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης να θεωρεί το σύμπλεγμα «τελειωμένη υπόθεση» ή «υπόθεση λίγων ωρών».
Τα πράγματα όμως δεν είναι, ευτυχώς για εμάς, τόσο απλά και δυσάρεστα. Ο βαρύς οπλισμός της Μεγίστης, η ύπαρξη μεγάλης φρουράς, τα εδαφικά χαρακτηριστικά, η οχύρωση των θέσεων και οι δυνατότητες των ΕΕΔ σε υποστήριξη, είναι γεγονότα που συνηγορούν στο αντίθετο. Και την παρούσα άποψη την επιβεβαιώνουν οι επιλογές της στρατιωτικής ηγεσίας διαχρονικά.
Χ άρτες του 17ου και το 18ου αιώνα καταδεικνύουν πως ένα νησί των Διαποντίων βορειοδυτικά της Κέρκυρας ονομαζόταν Ωγυγία ή νησί της Καλυψώς. Από diapontia.gr Το γεγονός αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει τη μυθολογία και τη τοπική μυθιστορία των Διαποντίων Νήσων που αναφέρει ότι κατά την αρχαιότητα οι Οθωνοί ήταν το νησί της νύμφης Καλυψούς , κόρης του Άτλαντα η οποία ζούσε σε μία μεγάλη σπηλιά. Σπηλιά Καλυψώς - Οθωνοί Η θέση της Σπηλιάς της Καλυψώς, νοτιοδυτικοί Οθωνοι Σύμφωνα με το μύθο, ο Οδυσσέας την ερωτεύθηκε και έμεινε αιχμάλωτος εκεί για επτά χρόνια. Ο Όμηρος , ονόμαζε το νησί Ὠγυγία , στο οποίο υπήρχε έντονη ευωδία από κυπαρίσσι. Φεύγωντας ο Οδυσέας πάνω σε μία σχεδία, ναυάγησε και αφού πάλεψε με τα κύματα, βρέθηκε στην Σχερία, το νησί των Φαιάκων σημερινή Κέρκυρα . Ένα στοιχείο που δικαιώνει τον μύθο, λόγω της μικρής απόστασης που χωρίζει τα δύο νησιά. Η...
Από diapontia.gr Δεν τα κατάφερε τελικά ο υπερκολυμβητής Σπύρος Χρυσικόπουλος παρά τη μεγάλη του προσπάθεια να κολυμπήσει από τους Οθωνούς μέχρι το Οτράντο της Νότιας Ιταλίας. Ο κάτοχος του Ρεκόρ Γκίνες ξεκινήσει στις 26 Αυγούστου από το νησί των Οθωνών με τελικό στόχο το Οτράντο της Ιταλίας. Παρά την υπερπροσπάθεια του δεν καταφέρει να ανταπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες της περιοχής. Τη νύχτα ένα κοπάδι μεδουσών τον έβαλε στόχο, η θάλασσα αγρίεψε και οι συνθήκες έγιναν δυσοίωνες. Ακόμα και για τον Σπύρο με τις απύθμενες αντοχές, οι καταιγίδες που δημιουργούσαν παγωμένες ριπές και έφερναν υψηλό κυματισμό, τον αποδυνάμωσαν αναγκάζοντας τον να εγκαταλείψει τη προσπάθεια. 👉 Ακολουθήστε μας στο Instagram 👉 Ακολουθήστε μας στο Facebook
🛥️ Για τα δρομολόγια του πλοίου ΒΑΜΟΣ από Άγιο Στέφανο Αυλιωτών πατήστε ΕΔΩ Τηλέφωνα: : +30 6971665695, +30 28210 27746 🛳️ Για τα δρομολόγια του πλοίου ΕΥΔΟΚΊΑ από Κεντρικό Λιμάνι Κέρκυρας πατήστε ΕΔΩ Τηλέφωνα: +30 2661081808, +30 2661023876 & +30 2661030190 🛢️ Για πληροφορίες σχετικά με τα δρομολόγια μεταφοράς καυσίμων του πλοίου ΓΡΗΓΌΡΗΣ Μ. επικοινωνήστε στο τηλέφωνο: +30 2661024220 👉Ακολουθήστε μας στο Facebook 📬Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο πατώντας ΕΔΩ
Από diapontia.gr Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Κέρκυρας ανακοινώθηκαν τα δρομολόγια των πλοίων για τα Διαπόντια Νησιά κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο του 2024.
Παραλία Άσπρη Άμμος Με έκταση 11 τ.χλμ είναι το μεγαλύτερο των Διαπόντιων Νήσων και αποτελεί το δυτικότερο σημείο της Ελλάδος με 400 κατοίκους. Ο πληθυσμός του νησιού τους καλοκαιρινούς μήνες πολλαπλασιάζεται καθώς κατακλύζεται από ντόπιους αλλά και εκατοντάδες Ιταλούς και Έλληνες τουρίστες. Πρόκειται για ένα τουριστικό μέρος, κατάλληλο για ιστιοπλοϊκή περιήγηση και για ήσυχες διακοπές. Το καράβι αφήνει τον επισκέπτη στα Αυλάκια, ένα όρμο κοντά στη παραλία του Άμμου που βρίσκονται συγκεντρωμένα τα καταστήματα του νησιού. Στους Οθωνούς υπάρχουν πάνω από 15 οικισμοί με 10-20 περίπου σπίτια ο καθένας με παλαιότερο το ‘’Χωριό’’ το οποίο είναι ο δυτικότερος οικισμός της χώρας. Οι οικισμοί του νησιού: - Περιοχή Άνω Πάντας: Χωριό Οθωνών, Δάφνη (με Νικολάτικα,Φραγκοπλάτικα και Μογιάτικα), και Σταυρός. - Περιοχή Κάτω Πάντας: Βιτσενσιάτικα, Αργυράτικα, Δελετάτικα, Δαμασκάτικα, Κατσουράτικα, Άμμος, Παπαδάτικα, Μαστοράτικα, Κασιμάτικα, Μπεναρδάτικα, Παγκαλάτικα, Κατσουράτικα, Μιχάτικα, Αυλά...
Από diapontia.gr Με τίτλο "Πέντε καταπληκτικές οικογενειακές διακοπές στην Ελλάδα για το 2024" η αρθρογράφος και "ειδική" σε θέματα ελληνικών νησιών Heidi Fuller-Love αναφέρεται στα Διαπόντια Νησιά ως "μια ντουζίνα σχεδόν έρημα νησιά"... Στις 9 Φεβρουαρίου 2024 η ηλεκτρονική έκδοση της γνωστής αγγλικής εφημερίδας Daily Telegraph δημοσίευσε ένα ακόμη άρθρο για τον ελληνικό τουρισμό και χαρακτήρισε την Ελλάδα ως τον νούμερο 1 τουριστικό τουρισμό για οικογενειακές διακοπές. Μέσα από το άρθρο αναδεικνύονται οι καλύτερες κατά τη γνώμη της αρθρογράφου περιοχές και στη δεύτερη θέση μετά τη Κρήτη βρίσκεται η Κέρκυρα. Στο τέλος του άρθρου που αφορά τη Κέρκυρα παροτρύνει τους αναγνώστες να επισκεφθούν των Άγιο Στέφανο Κέρκυρας και να περιηγηθούν με σκάφος στα Διαπόντια Νησιά που (όπως αναφέρει) πρόκειται για μια ντουζίνα σχεδόν ακατοίκητων νησιών που είναι η ουσία των φαντασιώσεων των ναυαγών... Είχε προηγηθεί φυσικά ένα ακόμη άρθρο της συγκεκριμένης αρθρογράφο...
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΝΑΡΞΗΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ - ΕΡΕΙΚΟΥΣΑ - ΜΑΘΡΑΚΙ - ΟΘΩΝΟΙ και επιστροφή από 01 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023 diapontia.gr Σας ενημερώνουμε ότι το πλοίο της εταιρίας μας, ΕΓ-ΔΡ ΒΑΜΟΣ, αναμένεται να ξεκινήσει δρομολόγια στην γραμμή: ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ - ΕΡΕΙΚΟΥΣΑ - ΜΑΘΡΑΚΙ - ΟΘΩΝΟΙ και επιστροφή με 3 δρομολόγια την εβδομάδα από 01/03/2023 Πηγή: chania-lines.com
Ψήφισμα Διαμαρτυρίας Πολιτιστικών Συλλογών Διαποντίων Νήσων Οθωνών – Ερείκουσας - Μαθρακίου «ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΣΤΑ ΔΙΑΠΟΝΤΙΑ ΝΗΣΙΑ» Εμείς όλοι οι ακρίτες κάτοικοι των Διαποντίων Νήσων (Οθωνών – Ερείκουσας-Μαθρακίου), από το βοριοδυτικότερο σημείο της Ελλάδας, ενώνουμε τις φωνές με Αυτοδιοικητικούς και λοιπούς φορείς, Συλλόγους και συλλογικότητες, δηλώνοντας την κάθετη αντίθεσή μας στην προσπάθεια καταστροφής του τόπου μας με την επιχειρούμενη εγκατάσταση αιολικού πάρκου μεταξύ των Διαποντίων Νησιών. Από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων με καταληκτική ημερομηνία στις 31/11/2023, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το Σχέδιο Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων μεταξύ των οποίων και στα Διαπόντια Νησιά μας. Αυτό έγινε με μια απαράδεκτη μεθόδευση αφού η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα διαβούλευσης ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ, αλλά οι θέσεις και απόψεις στέλνοντ...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου