Καστελόριζο. Πως προστατεύεται το ανατολικότερo άκρο της χωράς.
Λήψη συνδέσμου
Facebook
X
Pinterest
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Άλλες εφαρμογές
Το σύμπλεγμα Καστελλόριζου ή Μεγίστης αποτελείται από 14 νησιά το ανατολικότερο από όλα και το ανατολικότερο άκρο της Ελλάδας. Η νήσος Μεγίστη ή Καστελλόριζο απέχει 2,3 χλμ από τις νοτιοδυτικές τουρκικές ακτές και 133 χλμ από τη Ρόδο. Από τον Πειραιά απέχει 610 χλμ και 280 χλμ από την Κύπρο.
Η νήσος Μεγίστη (Καστελλόριζο) έχει έκταση 9,1 τετρ.χλμ., συνολικό μήκος ακτών 19,5 km και πληθυσμό 498 κατοίκων, κατά την επίσημη απογραφή του 2011, που συγκροτούν τον Δήμο Μεγίστης. Είναι η μεγαλύτερη (εξ ου και Μεγίστη) νήσος μικρού αρχιπελάγους που συμπεριλαμβάνει τις νησίδες: Άγιος Γεώργιος, Αγριέλαια, Μεγάλο Μαύρο Ποϊνί, Μικρό Μαύρο Ποϊνί, Πολύφαδος ένα, Πολύφαδος δύο, Ρω, Στρογγυλή, Ψωμί, Ψωραδιά και μερικά ακόμη νησιά, καθώς και κάποια που ανήκουν στη Τουρκία.
Από τις χιλιομετρικές αποστάσεις της περιοχής συμπεραίνουμε λοιπόν, πως το νησιωτικό σύμπλεγμα της Μεγίστης βρίσκεται πολύ κοντά στην ΝΔ Τουρκία, κι αρκετά μακρυά από την ηπειρωτική Ελλάδα. Αν κι εκ πρώτης η επιτυχημένη άμυνα φαντάζει δύσκολη, ας δούμε τα πράγματα πιο αναλυτικά, και πιο δειξοδικά.
Το νησιωτικό σύμπλεγμα Μεγίστης.
Γεωγραφία Μεγίστης-Ρω-Στρογγύλης
Το μεγαλύτερο νησί, η Μεγίστη, είναι ένα ημιορεινό βραχώδες νησί με απότομη ακτογραμμή, και με μεγαλύτερο ύψωμα ύψους 273 μέτρων. Όσον αφορά τις υποδομές του, διαθέτει λιμάνι και αεροδρόμιο με αεροδιάδρομο μήκους 880 μέτρων. Η μοναδική ασφάλτινη οδός είναι αυτή που συνδέει το λιμανι με το αεροδρόμιο. Όλες οι υπόλοιπες οδοί είναι καροποιητές και μονοπάτια.
Υψομετρικός χάρτης της Μεγίστης. Η κάθε ισοϋψής καμπύλη (γραμμή) ισοδυναμεί με 20 μέτρα. Πρόκειται ξεκάθαρα για ένα βραχώδες και ημιορεινό νησί, με απότομες ακτές, κάτι που ευνοεί την άμυνα.
Η μικρονήσος Στρογγύλη, είναι ένα ορεινό βραχώδες και με απότομες ακτές νησί. Από υποδομές διαθέτει επιτηρητικό φυλάκιο και ελικοδρόμιο.Τέλος, η μικρονήσος Ρω, είναι ένα βραχώδες αλλά πιο ομαλό νησί, με πιο μικρές κλίσεις στις ακτές του. Από υποδομές υπάρχει ελικοδρόμιο και φυλάκιο του ΕΣ.
Από γεωγραφικής άποψης, τα 3 κυριότερα νησιά του συμπλέγματος είναι εξαιρετικά βραχώδη κι απότομα (με εξαίρεση ίσως τη Ρω), με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει σε μεγάλο βαθμό την όποια επιθετική ενέργεια πεζοπόρων τμημάτων κι αντίστοιχα να ευνοεί την άμυνα. Επιπλέον, το έδαφος είναι ακατάλληλο για χρήση μηχανοκίνητων ΤΘ οχημάτων κι από τις 2 πλευρές.
Η μικρονήσος Στρογγύλη είναι ένα εξαιρετικά ορεινό κι απότομο νησί.
Άμυνα Καστελλορίζου (Μεγίστης)
Υπεύθυνη για την άμυνα του νησιού είναι η «Διοίκηση Άμυνας Νήσου» (ΔΑΝ) Μεγίστης, η οποία είναι επιπέδου Τάγματος Πεζικού. Η ΔΑΝ Μεγίστης ανήκει στην 95 ΑΔΤΕ με έδρα τη Ρόδο. Η ΔΑΝ είναι ένα στρατιωτικό τμήμα το οποίο έχει διαφορετική σύνθεση από ένα τμήμα ΠΖ (π.χ. Τάγμα), και το οποίο μπορεί να ενσωματώσει και τμήματα άλλων όπλων και σωμάτων (ΠΒ, ΔΒ, ΜΧ κλπ). Συνεπώς, στο Καστελλόριζο δεν αναμένεται μόνο Πεζικό, αλλά και Πυροβολικό (πυροβόλα), Α/Α Πυροβολικό (εκτοξευτές Stinger, Α/Α πυροβόλα), Διαβιβάσεις, Μηχανικό κοκ.
Επίσης στο νησί είναι και το ΕΤΕΔ Μεγίστης, τμήμα αμφίβιων καταδρομών, το οποίο είναι εξοπλισμένο με κατάλληλο οπλισμό κι εξοπλισμό τόσο για την άμυνα της Μεγίστης, όσο και για την ενίσχυση των μικρονήσων Ρω και Στρογγύλης.
Άμυνα μικρονήσων Ρω και Στρογγύλης
Η άμυνα των δύο παραπάνω μικρονήσων, που είναι οι πιο απομακρυσμένες από την Μεγίστη, αποτελείται από ένα ειδικό απόσπασμα υπεράσπισης έκαστη, το οποίο είναι ειδικής σύνθεσης. Οργανικά ανήκουν στη ΔΑΝ Μεγίστης. Επίσης, στην άμυνα των μικρονήσων συνεισφέρουν και τα όπλα υποστήριξης της ΔΑΝ Μεγίστης (όλμοι, Ρ/Κ πυροβόλα), καθώς και το ΕΤΕΔ Μεγίστης.
Συνεπώς η άμυνα του συμπλέγματος Μεγίστης είναι πολυάριθμη για την έκτασή της, και με αρκετά βαρύ οπλισμό. Αν αναλογιστούμε πως για την κατάληψη μιας νήσου, και μάλιστα μετά από την επιτυχή απομόνωση της, απαιτούνται τουλάχιστον τριπλάσιες Μονάδες, εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι για την κατάληψη της Μεγίστης απαιτούνται Δυνάμεις επιπέδου Συντάγματος, και για τις μικρονήσους Ρω και Στρογγύλης απαιτούνται δυνάμεις επιπέδου ενισχυμένου Λόχου.
Εμβέλεια Ρ/Κ πυροβολικού (μπλε χρώμα) και όλμων 4,2in (κίτρινο χρώμα), ταγμένα στο κέντρο της Μεγίστης. Είναι φανερό πως τα νησιά είναι αλληλοκαλυπτόμενα. Επίσης, το Ρ/Κ Πυροβολικό (τουλάχιστον), μπορεί να βάλλει έναντι των συγκεντρωμένων δυνάμεων στα Τουρκικά παράλια.
Α/Α Άμυνα
Η Α/Α άμυνα του συμπλέγματος βασίζεται σε ρυμουλκούμενα πυροβόλα και σε φορητούς εκτοξευτές Stinger, που του δίνυον επαρκή προστασία έναντι ελικοπτέρων και χαμηλά ιπτάμενων UAV, που είναι και οι σημαντικότερες απειλές.
Καλυπτότητα φορητών εκτοξευτών Stinger (5,5 χλμ βεληνεκές).Καλυπτότητα πυροβόλων Rheinmetal έναντι χαμηλά ιπτάμενων στόχων αλλά κι έναντι μικρών ταχύπλοων σκαφών.
Υποστήριξη του συμπλεγματος Μεγίστης πέραν των τοπικών δυνάμεων
Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν τα μέσα να υποστηρίξουν το σύμπλεγμα Μεγίστης και με άλλες δυνάμεις, πέραν των τοπικών δυνάμεων. Μερικές από αυτές είναι οι κάτωθι:
Επιλέξαμε να σταθούμε σε 2 πρόσφατες «αλλαγές», μια προθήκη και μια μετακίνηση οπλικού συστήματος, που βοηθά καθοριστικά τις τοπικές δυνάμεις υπεράσπισης του συμπλέγματος.
ΟΗ-58 Κiowa Warrior
Ένα από τα νέα αποκτήματα του ΕΣ που θα συνεισφέρουν τα μέγιστα στην άμυνα του συμπλέγματος είναι τα OH-58 Kiowa Warrior, τα οποία όντας μόνιμα αναπτυγμένα σε κοντινές αποστάσεις (π.χ. στη Ρόδο), θα μπορούν να επέμβουν άμεσα σε οποιαδήποτε παρουσιασθείσα απειλή.
Μ270 MLRS – ATACMS
Στο άλλο σημείο που θέλουμε να σταθούμε είναι στην πιθανή μεταφορά εκτοξευτών MLRS στη Ρόδο. Πρόκειται για οπλικό σύστημα Πυροβολικού, το οποίο έχει το βεληνεκές και την ισχύ πυρός με τους πυραύλους ATACMS, να πλήξει μεγάλες συγκεντρώσεις Τουρκικών δυνάμεων τόσο στα παράλια, όσο και σε τυχόν καταληφθέν έδαφος. Αρκεί να μεταφερθεί έγκαιρα, δηλαδή πριν την έναρξη των επιχειρήσεων.
Βεληνεκές MLRS και ακτίνα δράσης του ΟΗ-58 Kiowa Warrior. Πρόκειται για μια μετακίνηση και μια προσθήκη, που αυξάνει δραματικά την ικανότητα άμυνας της ΔΑΝ Μεγίστης.
Όσον αφορά λοιπόν την υποστήριξη του συμπλέγματος Μεγίστης, βλέπουμε πως η «ακριτική» περιοχή της Ελλάδας δεν είναι μόνη της. Διαπιστώνουμε πως οι ακρίτες μας δεν είναι μόνοι τους. Οι ΕΕΔ έχουν τα μέσα και την οργάνωση να τους βοηθήσουν να απωθήσουν τους Ανατολίτες επιβουλείς.
Επίλογος
Το σύμπλεγμα της Μεγίστης είναι μακρυά από την ηπειρωτική Ελλάδα γεωγραφικά, και πολύ κοντά στην Τουρκία. Αυτό το γεγονός έχει οδηγήσει μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης να θεωρεί το σύμπλεγμα «τελειωμένη υπόθεση» ή «υπόθεση λίγων ωρών».
Τα πράγματα όμως δεν είναι, ευτυχώς για εμάς, τόσο απλά και δυσάρεστα. Ο βαρύς οπλισμός της Μεγίστης, η ύπαρξη μεγάλης φρουράς, τα εδαφικά χαρακτηριστικά, η οχύρωση των θέσεων και οι δυνατότητες των ΕΕΔ σε υποστήριξη, είναι γεγονότα που συνηγορούν στο αντίθετο. Και την παρούσα άποψη την επιβεβαιώνουν οι επιλογές της στρατιωτικής ηγεσίας διαχρονικά.
Χάρτες του 17ου, 18ου και 19ου αιώνα καταδεικνύουν πως ένα νησί των Διαποντίων βορειοδυτικά της Κέρκυρας ονομαζόταν Ωγυγία ή Νησί της Καλυψώς. Από diapontia.gr Το γεγονός αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει τη μυθολογία και τη τοπική μυθιστορία των Διαποντίων Νήσων που αναφέρει ότι κατά την αρχαιότητα οι Οθωνοί ήταν το νησί της νύμφης Καλυψούς , κόρης του Άτλαντα η οποία ζούσε σε μία μεγάλη σπηλιά. Σπηλιά Καλυψώς - Οθωνοί Η θέση της Σπηλιάς της Καλυψώς, νοτιοδυτικοί Οθωνοι Σύμφωνα με το μύθο, ο Οδυσσέας την ερωτεύθηκε και έμεινε αιχμάλωτος εκεί για επτά χρόνια. Ο Όμηρος , ονόμαζε το νησί Ὠγυγία , στο οποίο υπήρχε έντονη ευωδία από κυπαρίσσι. Φεύγωντας ο Οδυσέας πάνω σε μία σχεδία, ναυάγησε και αφού πάλεψε με τα κύματα, βρέθηκε στην Σχερία, το νησί των Φαιάκων σημερινή Κέρκυρα . Ένα στοιχείο που δικαιώνει τον μύθο, λόγω της μικρής απόστασης που χωρίζει τα δύο νησιά. Η Οδύσ...
Πρόκειται για την παραχώρηση με νόμο (με δύο μόλις άρθρα), από την ελληνική Βουλή, της νήσου Σάσωνος, που ανήκε στην Ελλάδα από το 1864 (με βάση το 2ο άρθρο της Συνθήκης του Λονδίνου της 17/29 Μαρτίου 1864), στην Αλβανία, μετά από απαίτηση της Ιταλίας και της Αυστρίας. Η ΝΗΣΟΣ ΣΑΣΩΝ – ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Η Σάσων είναι νησί που ανήκει, σήμερα, στην Αλβανία. Η αλβανική της ονομασία είναι Sazan ή Sazani και η ιταλική της Saseno. Έχει έκταση περίπου 6 τ.χλμ. και μεγάλη στρατηγική σημασία, καθώς βρίσκεται ανάμεσα στα στενά του Οτράντο και την είσοδο του Κόλπου της Αυλώνας. Δεν έχει μόνιμους κατοίκους, τουλάχιστον επίσημα. Η Σάσων ή Σασώ είναι γνωστή ήδη από την αρχαιότητα. Ο Πολύβιος την αναφέρει σε ένα «επεισόδιο» του πολέμου ανάμεσα στον Φίλιππο Ε’ της Μακεδονίας και τους Ρωμαίους (215 π.Χ.). Ο Σκύλαξ ο Καρυανδεύς γράφει :«Κατά ταύτα έστι τα Κεραύνια Όρη εν τη Ηπείρω και νήσος παρά ταύτα έστι μικρά, η όνομα Σάσων». Ο Στράβωνας την αναφέρει πρώτο...
Από diapontia.gr Δεν τα κατάφερε τελικά ο υπερκολυμβητής Σπύρος Χρυσικόπουλος παρά τη μεγάλη του προσπάθεια να κολυμπήσει από τους Οθωνούς μέχρι το Οτράντο της Νότιας Ιταλίας. Ο κάτοχος του Ρεκόρ Γκίνες ξεκινήσει στις 26 Αυγούστου από το νησί των Οθωνών με τελικό στόχο το Οτράντο της Ιταλίας. Παρά την υπερπροσπάθεια του δεν καταφέρει να ανταπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες της περιοχής. Τη νύχτα ένα κοπάδι μεδουσών τον έβαλε στόχο, η θάλασσα αγρίεψε και οι συνθήκες έγιναν δυσοίωνες. Ακόμα και για τον Σπύρο με τις απύθμενες αντοχές, οι καταιγίδες που δημιουργούσαν παγωμένες ριπές και έφερναν υψηλό κυματισμό, τον αποδυνάμωσαν αναγκάζοντας τον να εγκαταλείψει τη προσπάθεια. 👉 Ακολουθήστε μας στο Instagram 👉 Ακολουθήστε μας στο Facebook
Τη τελευταία του πνοή άφησε ο αγαπητός Αριστοτέλης Μάνεσης "Δαμασκής" , επιχειρηματίας από τους Οθωνούς, σε ηλικία 53 ετών. Η κηδεία του θα τελεστεί αύριο Πέμπτη 13 Οκτωβρίου στο κοιμητήριο του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Άμμου Οθωνών. Καλή αντάμωση Τέλη
🛥️ Για τα δρομολόγια του πλοίου ΒΑΜΟΣ από Άγιο Στέφανο Αυλιωτών πατήστε ΕΔΩ Τηλέφωνα: : +30 6971665695, +30 28210 27746 🛳️ Για τα δρομολόγια του πλοίου ΕΥΔΟΚΊΑ από Κεντρικό Λιμάνι Κέρκυρας πατήστε ΕΔΩ Τηλέφωνο: +302661020520 🛢️ Για πληροφορίες σχετικά με τα δρομολόγια μεταφοράς καυσίμων του πλοίου ΓΡΗΓΌΡΗΣ Μ. επικοινωνήστε στο τηλέφωνο: +30 2661024220 👉Ακολουθήστε μας στο Facebook 📬Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο πατώντας ΕΔΩ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΝΑΡΞΗΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ - ΕΡΕΙΚΟΥΣΑ - ΜΑΘΡΑΚΙ - ΟΘΩΝΟΙ και επιστροφή από 01 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023 diapontia.gr Σας ενημερώνουμε ότι το πλοίο της εταιρίας μας, ΕΓ-ΔΡ ΒΑΜΟΣ, αναμένεται να ξεκινήσει δρομολόγια στην γραμμή: ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ - ΕΡΕΙΚΟΥΣΑ - ΜΑΘΡΑΚΙ - ΟΘΩΝΟΙ και επιστροφή με 3 δρομολόγια την εβδομάδα από 01/03/2023 Πηγή: chania-lines.com
Άνοιξαν οι φάκελοι των προσφορών της προκήρυξης του ανοικτού δημόσιου διεθνή επαναληπτικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας διάρκειας μέχρι 31/10/2023. Συγκεκριμένα για τη γραμμή Άγιος Στέφανος - Διαπόντια Νησιά: Για τη γραμμή Κέρκυρα - Διαπόντια Νησιά Στοιχεία Ε/Γ ΒΑΜΟΣ σύμφωνα με τη σελίδα του ναυπηγείου OCEAN: Έτος ναυπήγησης: 2022 Αριθμός επιβατών: 100 Ολικό μήκος: 19.80 m Μεγ. πλάτος: ...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου